Syns du inte, finns du inte! Optimera er hemsida mot utvalda sökord.
Det finns en rad olika sätt att locka fler besökare till er hemsida. De två främsta sätten är sökmotorannonsering och sökmotoroptimering. Genom att optimera sin hemsida för sökmotorerna så säkerställer man ett kontinuerligt flöde av nya besökare till hemsidan, helt kostnadsfritt. Sökmotoroptimering betyder att man optimerar sin hemsida för olika nyckelord som potentiella kunder kan tänkas söka på för att hitta företag som er eller era konkurrenter. Genom att ranka högt på dessa nyckelord säkrar man en passiv källa av potentiella kunder utan att betala ett öre för detta, till skillnad från sökmotorannonsering, där du betalar för att finnas högst upp på specifika nyckelord. Att sökmotoroptimera en hemsida är dock inte ett engångsjobb, utan bör skötas kontinuerligt för bästa möjliga utfall.
Sökordsanalys
Det första som görs i ett nytt projekt mot sökmotoroptimering är en sökordsanalys. Baserat på era olika produkter eller tjänster mäter vi hur stor efterfrågan det finns samt vilka viktiga sökord man bör optimera efter. Vi tar sedan fram en strategi tillsammans med er, för att säkerställa att ni är med på banan. Förutom de framtagna sökorden arbetar vi också med att konstant bredda er bank med relevanta sökord. Detta för att närliggande ord kan driva minst lika mycket trafik och försäljning som de största och viktigaste. Vi maximerar er synlighet i sökmotorerna.
On page-analys
Det är i denna fasen det praktiska arbetet mot att nå toppen i sökmotorerna börjar. Vi föreslår förbättringar som kan göras på er hemsida. Implementering av dessa förbättringar gör du antingen själv, eller så hjälper vi även till med det. För att säkerställa att ni som kund har full kontroll över arbetet går varje förändring genom er, innan implementering. Vi sätter också upp tydliga mål att jobba mot månadsvis. På så vis kan man se att arbetet går åt rätt håll.
Auktoritet
En av de punkter som sökmotorerna bedömer populariteten av hemsidor är genom att mäta de länkar som pekar till hemsidan utifrån. Detta är en av de mest tidskrävande punkterna vid sökmotoroptimering. Om det inte är det så gör man något fel. Det finns flera olika sätt att arbeta med off page-SEO, eller att bygga länkar. Ett av de enklare och mindre tidskrävande sätten är att vända sig mot andra hemsidor eller bloggare och försöka lösa ett inlägg om just ert företag eller era tjänster och produkter, som sedan i sin tur länkar vidare till er hemsida.
Rapportering
Ett SEO-projekt bör generellt aldrig ha ett slut. När ni väl är högst upp i valda sökord är det bästa valet att gå vidare mot andra sökord, samtidigt som man aktivt arbetar med att underhålla de tidigare sökorden. Då säkerställer man att man stannar kvar högst upp i sökmotorerna. Vi rapporterar enligt överenskommelse (vanligtvis månadsvis) om vad som hänt den senaste perioden och även resultat av er SEO.
Intresserad?
Hör av dig till mig!
Mitt namn är Samuel Bergman och jag är teknisk direktör här på RISE Marketing. Det är alltså jag som kommer vara er kontaktperson när vi arbetar tillsammans med er hemsida.
Ni når mig dygnet runt på:070-313 73 66samuel.bergman@risemarketing.se
Vi på RISE Marketing är alltid sugna efter nya äventyr. Har du något som du vill ta fram? Hör av dig! Det spelar ingen roll om det är ett färdigskrivet manus till en reklamfilm, eller om det är en vision som inte är helt fullutvecklad ännu, så hjälper vi till er. Från början, till mål, ser vi till att ni syns.